Ekscytacja – ta emocja towarzyszyła mi od momentu kiedy po raz pierwszy wziąłem do ręki to najnowsze szkiełko Sigmy. Szanowni Państwo, przedstawiam Wam stałkę tele:
SIGMA 500 5.6 DG DN OS Sports
Spis treści
- Wstęp
- Budowa
- Autofocus
- Obrazek, Bokeh, Ostrość
- Stablizacja
- Użytkowanie
- Dla kogo?
- Podsumowanie
- Ocena
- Przykładowe zdjęcia
Sprzęt testuję w realnych sytuacjach z punktu widzenia fotografa a nie na tablicach testowych. Wszystkie pokazane tu zdjęcia są mojego autorstwa.
Obiektyw testowany jest z założoną osłoną przeciwsłoneczną i zadanym profilem.
Uprasza się o powiększanie zdjęć, podglądy są w mniejszym rozmiarze tak, aby szybciej ładowała się strona.
Wstęp
Gdy 5 lat temu testowałem 24-70 2.8 DG DN, wiedziałem, że DG DN to przyszłość, która będzie standardem. Lekkie i nieduże obiektywy przeznaczone już tylko pod bezlusterkowce. Przez te lata Sigma wprowadzała nowe wersje swoich sztandarowych obiektywów pod bezlusterkowce, w tym DG DN: 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8, 14 1.4, 20 1.4, 35 1.2 i 1.4, 50 1.4, 85 1,4, 150-600, 60-600, no lista jest dłuuuuga.
Brakowało jednak długich stałek tele. Do dziś. Dziś Sigma uzupełnia tę lukę.
Budowa
SIGMA 500 5.6 DG DN OS Sports to majstersztyk wykonania. Nie uświadczymy tu luzów, klekotania czy innych dźwięków świadczących o słabym spasowaniu. Precyzja budowy imponuje.
Przełączniki z idealnym klikiem. Przyciski z miękkim, ale wyczuwalnym skokiem, stopka Arca Swiss na klik co 90 stopni. Obiektyw ma standardową dla tele Sigmy, matową powierzchnię z fakturą.
Pięćseta posiada klasyczny panel sterowania znany z linii Sport, czyli: Przełącznik trybu pracy AF. Ogranicznik pracy autofocusa z dwoma trybami, od 10 m do nieskończoności i od 3.2 metrów do 10 m.
Przełącznik stabilizacji z dwoma trybami, własne ustawienia, do tego przełącznik CLICK i LOCK do pierścienia manualnej zmiany przysłony i 3 przyciski AFL, które możemy konfigurować.
Obiektyw zbudowany jest ze sprawdzonego już połączenia materiałów: magnezu, CFRP i TSC.
CFRP – Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym, lekki, ale wytrzymały materiał stosowany między innymi w wewnętrznych i zewnętrznych elementach wyposażenia samolotów.
TSC – Kompozyt stabilny termicznie, poliwęglan o współczynniku rozszerzalności cieplnej zbliżonym do aluminium.
Specyfikacja prezentuje się następująco: 20 elementów w 14 grupach (3 FLD i 2 SLD). 11 listkowa przysłona. Minimalna odległość ostrzenia: 320 cm. Waga: 1.365 g. Rozmiar filtra: 95 mm.
SIGMA 500 5.6 DG DN OS Sports posiada pierścień ręcznej zmiany przysłony. Mamy przełącznik blokady tego pierścienia (LOCK) i przełącznik jego pracy (CLICK). Jak to działa?
Jeśli jest w pozycji OFF możemy zmieniać wartości przysłony z obiektywu, jak też przejść w tryb A – wtedy wartości przysłony zmieniamy w aparacie.
Jeśli jest w pozycji ON w trybie A – zablokujemy pierścień i nie będzie można zmieniać wartości przysłony z poziomu obiektywu.
Jeśli jest w pozycji ON w trybie zmiany przysłony (poza A), możemy używać pierścienia zmiany przysłony z poziomu obiektywu, ale z wyłączeniem trybu A.
Przełącznik pracy (CLICK) powoduje, że pierścień zmiany przesłony będzie pracował na tzw. klik, bądź płynnie.
Obiektyw jest oczywiście odporny na trudne warunki atmosferyczne. Przednia soczewka obiektywu jest pokryta powłoką hydrofobową i olejoodporną, która ułatwia konserwację w przypadku przylegania kropel wody lub kurzu do soczewki.
Autofocus
Autofocus 500 DG DN jest szybki i precyzyjny i przy tym bezgłośny. Wszystkie opcje takie jak, wykrywanie oka czy śledzenie, działają tip top. Oczywiście zależy to też od puszki. Ja testowałem obiektyw na A7R V, A7 IV i Z 9 (przez Megadap Pro). I tutaj nie było żadnego problemu, najlepiej wykrywał Z 9 – ta puszka wykrywa dosłownie wszystko.
W 500 DG DN Sigma wbudowała swoją topową konstrukcję silnika AF, jest to HLA (High-response Linear Actuator), czyli silnik liniowy. I tę szybkość czuć. Nawet na Z 9 przez Megadap Pro Nikon jest w stanie szybko wykryć oczy ptaków/zwierząt/ludzi i obiekty.
Obrazek, Bokeh, Ostrość
Baaardzo mi się podoba obrazek generowany z tej 500. Jest ostro, jest miekko, jest separacja – którą uwielbiam. Ostry główny obiekt z łagodnym przejściem w nieostrości. Tego szukam w obiektywach tele. Tzw. 3D look. Bardzo przyjemnie ogląda się takie plastyczne zdjęcia.
Oczywiście przypominam, że zależy to od Was i od tego, jak ustawicie sobie kadr, między innymi od odległości obiektu od tła i Was od obiektu. Ale spokojnie, 500 DG DN pomoże Wam osiągnać poziom National Geographic ;).
Mamy tu 500 mm przy świetle 5.6 i 11-listkową przysłonę. Duży plus dla Sigmy, że zdecydowała się pójść w 5.6 a nie 6.3. Zyskujemy na świetle i plastyce przy tej ogniskowej, przy zachowaniu małych gabarytów.
500 jest perfekcyjna, więc nie uświadczysz tu niepotrzebnych blików i odblasków, między innymi dzięki soczewkom refrakcyjnym, które Pięćseta posiada.
Poniżej próbka ostrości. Pełny kadr i wycinek 1:1. Robi wrażenie co? Taka jest właśnie nowa Sigma, ostra jak brzytwa. Pełna wielkość.
Stabilizacja
Wydajność stabilizacji 500 DG DN to 5 EV, można powiedzieć że to standard obecnie. Wbrew pozorom dobra stabilizacja jest bardzo pomocna, a wręcz niezbędna. Przy nieruchomych obiektach pozwala na zejście z czasem. A przy szybko poruszających się obiektach pozwala na utrzymanie obiektu w kadrze/wizjerze.
Dodatkowo ułatwia panoramowanie i łapanie artystycznych kadrów, np. z poruszonymi skrzydłami ptaka, bez poruszonego łba.
Do wyboru mamy dwa tryby stabilizacji: tryb 1 to klasycznie służy do fotografowania ogólnego, a tryb 2 najlepiej nadaje się do panoramowania, na przykład w sportach motorowych.
W Trybie 2 czujnik przyspieszenia w połączeniu z algorytmem umożliwiają skuteczną stabilizację obrazu nawet wtedy, gdy aparat jest przesuwany w pionie lub ukośnie, niezależnie od poziomej i pionowej orientacji obiektywu.
Użytkowanie
500 DG DN poużywałem z Soniaczem A7R V, A7 IV i Nikonem Z 9 podpiętym przez Megadap Pro. Na wszystkich body ta Sigma pracuje szybko i bezproblemowo. Jednak najlepiej mi się fotografowało Z 9. To dużo wyższy poziom aniżeli Sony A7, pod każdym względem, no ale nie ma się co dziwić, Z 9 jest flagowcem.
W każdym razie, nawet przez przejściówkę na Nikonie ta Sigma pracowała świetnie. Praktycznie ustawiałem AutoAF z wykrywaniem oczu ptaków/zwierząt i normalnie łapie bez zająknięcia.
Sam obiektyw jest po prostu rewelacyjny i bardzo przyjemny w użytkowaniu. Jego ogromny atut to waga i wielkość. Kompletnie nie męczy.
Jeszcze parę słów o Z 9 + 500 DG DN. Odkryłem, że aby prawidłowo działała stabilizacja obiektywu musicie wyłączyć stabilizację matrycy w puszce. Jeśli tego nie zrobicie obraz w wizjerze będzie latał. Po wyłączeniu wszystko będzie pracować tip top. Po prostu korzystamy z przejściówki a Sigma nie ma Synchro VR Nikona.
Dla kogo?
Bardzo fajne szkło, znajdzie swoje miejsce u osób zwracających uwagę na zasięg, szybkość, wagę i wielkość. Przede wszystkim fotografia fauny, ale też spoterka i fotografia sportowa np. piłka, moto czy narciarstwo zjazdowe. Dla mnie osobiście, mając 800 mm ta 500 doskonale uzupełnia zakres. Zwłaszcza, że jest kosmicznie mała i lekka :)
Jako użytkownik Nikona kupuję tę Sigmę dla siebie. Ja nie żartuję. Podepnę na stałe Megadapa i wuala. No tak mi się to szkło spodobało i to co daje, że muszę ją mieć. No słuchajcie, 1.3 kg wagi i wielkość 70-200 S? będziesz moja.
Ps. ten poniżej chciał mnie dziabnąć. Źle mu z oczu patrzyło…
Podsumowanie
Sigma od dłuższego czasu już wprowadza lżejsze i mniejsze obiektywy. Świetnie, że wzięła się za tele stałe. 500 DG DN Sports to niesamowicie lekka i nieduża konstrukcja. Da bardzo dużo przyjemności z fotografowania, podglądania ptaków, zwierząt. Możemy zabrać ją na włóczenie się po lesie i szukanie fauny.
Nowoczesne szkło z najnowszymi technologiami takimi jak szybki silnik liniowy, stabilizacja czy powłoki. Przy tym świetnie zbudowane, lekkie, odporne na złe warunki atmosferyczne. Taki powinien być obiektyw w 2024 roku. Po prostu perfecto.
Ocena
500 DG DN to szybka, stabilna, optycznie rewelacyjna, a do tego solidnie zbudowana, lekka i nieduża Sigma. Nie znajduję wad w tym obiektywie, a czekaj jest: dostępna tylko na sony i l-mount.
Zasłużone 5 na 5
+ Na plus:
- błyskawiczny autofocus
- rewelacyjna stabilizacja
- pierścień zmiany wartości przysłony (+możliwość jego ustawiania, click, lock)
- uszczelniona obudowa
- powłoki hydro i oleofobowe
- wielkość i waga
- sterowanie na obiektywie (przyciski, przełączniki, panel)
- stopka Arca Swiss i klik 90 stopni
- budowa, precyzja, made in Japan
- 3 lata gwarancji PL dystrybutora z możliwością przedłużenia do 5 lat
– Na minus:
- dostępna tylko pod Sony i bagnet L
Przykładowe zdjęcia
Zdjęcia testowe w lepszej jakości na Flickr
Podziękowania
Serdecznie dziękuję Sigmie Procentrum za wypożyczenie do testów 500 5.6 DG DN Sport
Inne recenzje