Zaskoczył mnie maestro Yamaki tym obiektywem. Niepowszechny zakres ogniskowych przy stałym świetle od Sigmy wchodzi na salony fotografii, a imię jego: Sigma 28-105 2.8 DG DN Art Wstęp Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh Zakres Użytkowanie Dla kogo? Podsumowanie Ocena Przykładowe zdjęcia Klasykiem reporterskim jest 24-70 2.8. Myślę, że każdy się z tym zgodzi. Dodatkowym uzupełnieniem tak zwanej „Świętej Trójcy” są 70-200 2.8 i 14-24 2.8. Takim zestawem zrobimy wszystko. Do takiego podziału zakresu jesteśmy przyzwyczajeni od lat. Oczywiście […]
Właśnie zakończył się Pol’and’Rock, gdzie przez 7 dni fotografowałem to co się na nim dzieje. Jak co roku, świetna atmosfera, bardzo dużo ludzi, więcej niż rok temu. Generalnie jeśli jesteś fotografem, polecam zaliczyć choć jeden, tematów do fotografowania jest tu mnóstwo :). Dziś krótko opowiem o jednym z obiektywów, które zawsze zabieram ze sobą na ten festival. Jest to rybie oko, szkło które umożliwia mi zrobienie nietypowych kadrów. Powiedziałbym, że bez rybki nie ma dla mnie Pol’and’Rock. W tym roku […]
Ależ ten czas leci! 5 lat temu pisałem o Sigmie 24-70 2.8 DG DN Art. Dziś japoński producent wypuszcza aktualizację tego obiektywu. Szanowni Państwo, podstawowy zoom reporterski wersja II wchodzi na salony a imię jego, to: Sigma 24-70 2.8 DG DN II Art Wstęp Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh Zakres Użytkowanie Dla kogo? Podsumowanie Ocena Przykładowe zdjęcia Mówi się, że Sigma to mała rodzinna firma. Ciężko mi w to uwierzyć patrząc na efekty jej pracy. Co chwila […]
Jest marzec, zbliżają się moje urodziny. Czy sprawię sobie prezent z tej okazji i zakupię dzisiejszy temat recenzji? Zobaczymy. A dzisiejszym tematem jest: SIGMA 50 1.2 DG DN Art Wstęp Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh, Ostrość Użytkowanie Dla kogo? Podsumowanie Ocena Przykładowe zdjęcia Piszę tę recenzję siedząc sobie wygodnie w fotelu z założonymi nogami na biurku i dumam. Czy jest sens recenzować obecne obiektywy? Większość to perfekcyjne instrumenty. Po co?. Dla kliknięć? dla fejmu? z kliknięć nic nie ma, a […]
Ekscytacja – ta emocja towarzyszyła mi od momentu kiedy po raz pierwszy wziąłem do ręki to najnowsze szkiełko Sigmy. Szanowni Państwo, przedstawiam Wam stałkę tele: SIGMA 500 5.6 DG DN OS Sports Wstęp Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh, Ostrość Stablizacja Użytkowanie Dla kogo? Podsumowanie Ocena Przykładowe zdjęcia Gdy 5 lat temu testowałem 24-70 2.8 DG DN, wiedziałem, że DG DN to przyszłość, która będzie standardem. Lekkie i nieduże obiektywy przeznaczone już tylko pod bezlusterkowce. Przez te lata Sigma wprowadzała nowe […]
4 lata minęły od mojego testu Sigmy 70-200 2.8 Sport. 4 lata Sigma kazała sobie czekać na aktualizację tego popularnego obiektywu. 4 lata oczekiwań, nadziei, bólu i łez… a zaraz to nie ta recenzja ;) 4 lata i jest, nowiuteńki bezlusterkowy zoom z serii zawodowych 2.8 Holy Trinity: SIGMA 70-200 DG DN OS Sports A przezwę go Błyskawica. Bo to pierwsze skojarzenie, które przychodzi mi do głowy po jego użytkowaniu. Wstęp Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh Stablizacja Użytkowanie Dla kogo? Podsumowanie […]
No to się porobiło, Nikon poszedł po bandzie i wypuścił coś, co przekracza granice, bynajmniej nie dobrego smaku, wręcz przeciwnie, a nazywa się: Nikkor Z 800 6.3 VR S Najdłuższa stałka Nikona dostępna pod bagnet Z. 800 mm ogniskowa, 800 przyjemności, 800 stabilności, 800… Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh Stabilizacja Użytkowanie Dla kogo? Podsumowanie Ocena Przykładowe zdjęcia Szkiełko prezentuje sie ładnie, gumy z przyjemnym dotykiem, przyciski i przełączniki na miejscu. Dwa pierścienie, jeden sterownik manualnego ostrzenia i drugi, […]
Długo to trwało, ale cóż, lepiej późno niż wcale. Dobrze mówię, nie? Sigma dogadała się z Nikonem i efektem tego jest wypuszczenie stałych obiektywów 1.4 pod niepełną klatkę. Co dziś w menu? 16 1.4 DC DN 30 1.4 DC DN 56 1.4 DC DN Trzy obiektywy na raz będe opisywał. Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh Winieta, zniekształcenia Użytkowanie Dla kogo? Podsumowanie Ocena Przykładowe zdjęcia Sprzęt testuję w realnych sytuacjach z punktu widzenia fotografa a nie na tablicach testowych. Wszystkie pokazane […]
Nowy rok, nowe możliwości, nowe postanowienia, nowe plany… to taki standard, który każdy sobie wmawia. Zaczyna się ten nowy rok i… dalej to samo g… postanowienia porzucone, plany szlag trafił i cała ta pompa psu na budę, brzmi znajomo? No prawie… Sigma wchodzi w nowy rok z przytupem, jest 12 stycznia i mamy premierę najnowszego szkła tej firmy, a jest nim: SIGMA 60-600 4.5-6.3 DG DN OS Sports Czy będzie to odgrzewany kotlet? Aż sam jestem ciekaw. Wstęp Budowa Autofocus […]
Wyobraźcie sobie, że trzymacie w jednej ręce obiektyw perfekcyjny, znakomity optycznie, którego uwielbiacie. Teraz w drugą ktoś wkłada wam ten sam obiektyw, perfekcyjny, znakomity, ale mniejszy i lżejszy… nie, nienienienie, coś takiego jest NIEMOŻLIWE. Czy aby na pewno? 14-24 2.8 Art DG DN, bo o nim będę dziś pisał – nowe UWA Sigmy, weszło w życie w 2019 roku. Rozpoczynając nową drogę małych i lekkich zawodowych instrumentów przeznaczonych na bezlusterkowego Soniacza… ale nie tylko ;) Budowa Autofocus Obrazek, Bokeh Winieta, […]
Może recenzja to za dużo powiedziane, ale opiszę 10 fajnych rzeczy w Nikonie Z 9, wg. mnie, oczywiście :) 1. Lamelkowa osłona matrycy Zasłania matrycę podczas zmiany obiektywów. Banalna rzecz, ale dzięki temu matryca nie zbiera tak kurzu jak np. w Z 6. Opcja dostępna niestety tylko w Z 9, ale znając życie będzie wprowadzona do nowych modeli Z jako standard. 2. Ciepłe kolory Opcja przydatna w astrofoto i w nocnych warunkach. W tym trybie wyświetlane […]
Czy współczesny bezlusterkowiec może być ładny, manualny, taki nawiązujący do czasów analoga ale z nowymi technologiami? Żeby można go było nosić codziennie i nie martwić czy coś mu się stanie, czy będzie pasował do garnituru czy dziurawej koszuli? Myślę, że na to pytanie znalazłem odpowiedź. Dziś krótko o zestawie Fuji XT4 + Sigma 1.4 C 16, 35 i 56 mm, bez technologicznego bełkotu, no odrobinkę. Po co kolejne body, gdy masz Nikony Z? ktoś spyta, i po jaką cholerę […]
Gdy w 2018 roku Nikon zaprezentował swoje pierwsze bezlusterkowce, nie miał żadnych ciekawych szkieł do tego systemu. Dlatego też jednocześnie wypuścił adapter, umożliwiający podpięcie obiektywów F pod nowy system Z, co by nie zdechł system zaraz na starcie, a nazwał go ef to zet FTZ Adapter do mocowania FTZ umożliwia wykorzystanie całego potencjału obiektywów z mocowaniem F, podczas rejestrowania zdjęć lub filmów aparatem Z firmy Nikon, bez utraty jakości obrazu. Ponadto obiektywy NIKKOR bez redukcji drgań (VR) zyskują zupełnie nową […]
Przed kilku laty miałem marzenie, aby posiadać własny, jasny teleobiektyw, fotografowałem wszystkimi tele ale to 500 mm był moim wybranym. Z zazdrością przeglądałem oferty, które były poza zasięgiem finansowym… i pozostawały w sferze marzeń. Do czasu gdy zobaczyłem poniższy film na youtube: Przeszły mnie ciary, a cena tego instrumentu zawołała: dasz radę. Wypożyczyłem do testu i po nim… spełniłem swoje marzenie foto :) Sigma 500 4 Sport Stałka serii Sport ze światłem f/4, najwyższa półka przeznaczona do sportowych […]
Sport Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. To definicja sportu. Ale co u licha oznacza Sport w nazwie obiektywu? Najmocniejsze szkła przeznaczone do akcji. Zero kompromisów. Obiektywy zawodowe. Uuuuuh, zrobiło się poważnie. Taki właśnie obiektyw dziś przetestuję. Sigma 150-600 DG DN Sport Klasycznie przezywam obiektywy które testuję, tym razem nazwę go mega banalnie: Sportowiec. Jako […]
To było do przewidzenia. Kolejny obiektyw ze stajni Sigmy ląduje w bagnecie Sony i L-mount. Tym razem jest to klasyczne 35 mm. Kiedyś, z ciekawości, zapytałem Sigmę, jaki obiektyw jest numerem 1 sprzedaży w Polsce. Był to 35 1.4 Art. Dziś pogadam o najnowszej odsłonie tej ogniskowej, a nazywa się toto: Sigma 35 1.4 Art DG DN którą będę nazywał nowa trzydziestkapiątka. Ktoś na grupie Nikona pod moimi zdjęciami testowymi z tej Sigmy napisał: Recenzja będzie wyglądała tak, jak w […]
Jestem ciężki, jestem duży, jestem brzydki, jestem manualny, aberruję, winietuję… JESTEM NIKON NOCT If I were a rich man, Daidle deedle daidleDaidle daidle deedle daidle dumb… (Fidler on the roof) Sprzęt testuję w realnych sytuacjach z punktu widzenia fotografa a nie na tablicach testowych. Wszystkie pokazane tu zdjęcia są mojego autorstwa. Obiektyw testowany jest z założoną osłoną przeciwsłoneczną i zadanym profilem w LR. 58 mm, 2 kg wagi… hehehhe, aaa tam, wielkie mi mecyje. 200 F2 ma 3 kg […]
Pamiętacie mój wpis przy okazji prezentacji Sigmy 24-70 2.8 FE? „…to nowa droga (Sigmy) rozpoczęta przez 14-24 2.8 Art FE. Lekkich, niedużych, zawodowych szkieł. Szkieł, które z powodzeniem może użytkować pan Kowalski.” Dokładnie tak jest. Ta droga właśnie zrobiła się dosyć ruchliwa, bo ledwo co odetchnęliśmy po prezentacji 100-400 C FE, a Sigma znów uracza nas kolejnym natywnym szkłem do systemu Sony. Panie, panowie, kochana młodzieży, oto ona. Przedstawiam Wam perłę w koronie obiektywów stałoogniskowych o świetle 1.4, jedyna, niepowtarzalna, […]
No niee… co to za ciemny wynalazek. Mniejszego i ciemniejszego nie było? Prędzej mi kaktus na ręce urośnie nim powiem coś dobrego o tym szkle. Szkło powinno być duże, ciężkie, prrrrooooo… jak mawia Clarkson: poooweeeerrrrr… ok, ok, spokojnie, nie tak prędko, dajmy szansę Malutkiemu, bo tak będę go nazywał, wbrew pozorom, mały też może dać w pysk. 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary 020. Najnowszy tele-zoomik w wersji Contemporary okrzyknięty przez Sigmę jako „Poręczny Tele Master”. Co u […]
Pisałem o obiektywach i aparatach, czas skrobnąć coś o filtrach, bo na to zasługują. Na pierwszy ogień leci filtr ND (neutral density) czyli tzw. filtr szary. I żeby oszczędzić szukania firm, wejdę w markę Marumi jak w masło :) znaczy wykorzystam filtry tejże. Jako nowość w moich recenzjach dodam pomocny tip, czyli jak wykorzystać filtr szary do robienia zdjęć na długim czasie, punkt po punkcie na końcu recenzji. Bierzcie zatem w rękę kawkę lub herbatkę, wyciągnijcie nogi i lecimy. Zaznaczam, […]
Darek, mam coś, co Cię zainteresuje…, słyszę w słuchawce telefonu. Nie macie nic, co by mnie zainteresowało. Wszystko już mam, wszystko już widziałem. Głos w słuchawce nie daje za wygraną: …nowe 24-70 2.8 natywne pod Sony FE… OK zaraz będę – wycedziłem. Wizyta w Sigma Procentrum wyglądała tak: Siema, gdzie sprzęt? Leży tu. Ok biorę, naaarka! ale haaaloo… Niestety, został już po mnie tyko wiaaaaaaatr. Tak oto wpadł mi w ręce najnowszy Art pana Yamaki: Sigma 24-70 2.8 Art FE. […]
E.T. The Extra-Terrestrial. To pierwsze co mi przychodzi do głowy, gdy odkładam nowego Arta 35 1.2 po intensywnym fotografowaniu. Oglądaliście film Spielberga o tym tytule? Tak, to jest E kur.. T – obiekt pozaziemskiego pochodzenia. Dlaczego tak sądzę dowiecie się z poniższej recenzji. Gdy Sigma wypuszcza swoje obiektywy to mamy taki sam, parszywie nudny schemat: szkło ostre, rozmycie piękne, budowa PRO. I tak sobie myślisz człowieku, a żeby choć raz coś Japoniec, za przeproszeniem, spie…. I wypuszczają takiego E kur…T, […]
Reporterski wół roboczy ujrzał światło dzienne w grudniu 2018. Sigma 70-200 2.8 Sport, bo o niej dziś będę pisał, to uzupełnienie zoomów klasy 2.8. Mamy tu więc: 14-24 Art, 24-70 Art i 70-200 Sport. Te trzy szkła nazywane są często „Holy Trinity” czyli Święta Trójca. Mówi się, że mając tę trójkę obsłużymy praktycznie każde zlecenie :) I jest to prawda, gdy nie posiadałem stałek, właśnie te trzy zoomy używałem do wszystkiego. Nawet teraz, gdy fotografuję np. WOŚP, używam „Holy Trinity” […]
Jest i ona. Dwudziesto ośmio milimetrowa Sigma Art 1.4, gotowa by spełniać liczne zachcianki wszelakiej maści dzisiejszych fotografów. Płacimy raz, a korzystamy przez całe życie ;) Lekka i nieduża… że co?… tak, tak, ja nie żartuję. Po premierze Ostatniego Samuraja, czyli 40 mm Art – szkła wybitnego, ta 28-ka to mały szkrab ;) 28-ka Art jest niewiele większa od 35 1.4 Art! Gdy ją odbierałem z Sigma Procentrum do testów, zaśmiewałem się pod nosem „już wam jej nie oddam”. Co […]
Najnowsze dziecko Sigmy. To pierwsze szkło które najpierw powstało w serii dla filmowców SIGMA CINE PRIME a potem dla fotografów w serii ART. W telegraficznym skrócie: szybciej, lepiej, ciężej :)…Dobrze, dobrze, więcej szczegółów :) Mamy uszczelnienie, szybszy autofocus (poziom 135 mm Art), powłoki hydro i oleofobowe (o tym później), soczewki FLD i SLD i obrazek, który jak w przypadku całej serii Art, jest na najwyższym poziomie +1. To plus 1 za niesamowitą ostrość w rogach kadru! Zaznaczam, że sprzęt testuję […]
Kiedy pierwszy raz wziąłem do ręki Sigmę 150-600 Sport pomyślałem… jeżu jaka ciężka. W porównaniu do Nikkora 200-500, którego posiadam, nie dawała dużo. Słabsza stabilizacja, ostrość na podobnym poziomie, cięższa i ciemniejsza, plus to dodatkowe 100 mm. W tej chwili Sigma wypuściła 60-600 Sport. Czym kusi nowy model? Zapraszam do mojej krótkiej recenzji i porównań z Nikkorem 200-500. Zaznaczam, że sprzęt testuję w realnych sytuacjach z punktu widzenia fotografa a nie na tablicach testowych. Wszystkie pokazane tu zdjęcia są mojego […]